Lasten liikuntakerhot

Kyläyhdistyksen käynnistämä ja valtavan suosituksi kasvanut lasten jalkapallotoiminta on siirtymässä kevään aikana Iin Urheilijoille. Jalkapallon harrastajat pääsevät mukaan joukkuetoimintaan, peleihin ja kiertämään turnauksissa.

Kyläyhdistyksen liikuntakerhot eivät kuitenkaan lopu vaan kehitteillä on jo uusia kerhotoiminnan muotoja.

Ks. tarkemmat tiedot Facebookista.

Hallituksen ja yleiset kokoukset

Hallituksen kokous 14.3.2024

Päätettiin perustaa liikuntajaosto, ympäristöjaosto ja nuorisojaosto. Liikuntajaoston toiminta täsmentyy kevään kuluessa. Ympäristöjaoston kiinnostuksentoiminnan painopisteitä ovat Rantakestilän kehittäminen, Iijokisuiston kehittämissuunnitelma ja liikenne. Nuorisojaosto kehittää alle 18-vuotiaille tekemistä ja tapahtumia. Keskusteltiin kesäisestä harmonikkamuusiikin tapahtumasta Rantakestilässä ja kylän oman lehden julkaisemisesta. Päätettiin antaa Alarannan koululaisille suunniteltavaksi kyläyhdistyksen logo.

Alarannan kyläyhdistyksen vuosikokous 21.2.2024

Käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat. Valittiin kyläyhdistykselle puheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja ja hallitus varajäsenineen. Käsiteltiin toimintasuunnitelma ja talousarvio.

Hallituksen kokous 25.1.2024

Keskusteltiin kylien neuvottelukunnan kuulumisista, Ii 650 vuotta juhlatapahtumista ja Iijokisuiston ja Illinsaaren kehittämissuunnitelmasta. Valmisteltiin vuosikokousta. Laadittiin vuosikokoukselle esitettävä talousarvio. Täsmennettiin toimintasuunnitelmaa siten, että päätettiinehdottaa perutettavaksi ympäristöjaosto, liikuntajaosto ja nuorisojaosto . Päätettiin pitää kyläyhdistyksen vuosikokous 21.2.2024 Alarannan koululla.

Hallituksen kokous 12.11.2023

Käytiin läpi ja täydennettiin kyläturvallisuussuunnitelmaa vuosille 2024–2026. Keskusteltiin kyläyhdistyksen ja vanhempainyhdistyksen yhteistyön syventämisestä. Käytiin läpi ja täydennettiin vuosikokoukselle esitettävää toimintasuunnitelmaa. Suunniteltiin alustavasti vuosikokouksen ajakohdaksi tammikuun puoltaväliä.

Hallituksen kokous 12.10.2023

Koostettiin Ideatalakoot-tapahtumasta syntyneet ideat ja keskusteltiin toimintasuunnitelmasta ideoiden pohjalta. Päätettiin sisällyttää ensi vuoden toimintasuunnitelmaan tarvittavia jaostoja ideoiden pohjalta. Keskusteltiin kyläkuvauksesta osana kunnan strategisen yleiskaavan laadintaa, kylien neuvottelukunnan kuulumisista ja laadittiin kyläturvallisuusuunnitelma.

Hallituksen kokous 21.8.2023

Suunniteltiin Ideatalkoot-tapahtumaa, jossa kyläyhdistyksen tulevaa toimintaa suunnitellaan eri ikäisten kyläläisten voimin. Jaetaan osallistujat neljään ryhmään: liikuntaryhmä, lapsiperheryhmä, nuoret/teinit, iäkkäämmät ihmiset. Ryhmissä tarkoitus keskustella kyläläisten tarpeista.

Hallituksen kokous 19.6.

Kyläkokouksessa valittu hallitus järjestäytyi ensimmäisessä kokouksessaan Alarannan koululla. Yhdistyksen varapuheenjohtajakso valittiin Matti Kreus ja sihteeriksi Sonja Kupari. Rahastonhoitajana jatkaa Marjut Sormunen. Kokouksessa keskusteltiin paljon ideoiden keräämisestä kyläyhdistyksen toiminnasta ja yhteistyöstä eri toimijoiden kanssa. Joitakin ideoita on jo valmistelussa.
Todettiin, että Iin elinkeino-ohjelma 2025 sisältää useita jokisuuhun liittyviä aloitteita, mm. joen delta-alueen kunnostamiseen liittyviä tarpeita. Ohjelmassa on suunniteltu roolia myös yläyhdistyksille. Ohjelmassa on mm. luonnonsuojeluun ja Rantakestilän kehittämiseen liittyviä konkreettisia asioita.
Päätettiin tehdä uudet web-sivut yhdistykselle ja ottaa myös Instagram käyttöön. Päätettiin valmistella seuraavissa hallituksen kokouksissa yhteistä kylätapahtuma- ja ideointi-iltaa syyskuussa Alarannan koululle.

Alarannan kyläilta 8.6.2023

Linkki Alarannan kyläillan kuvaukseen Pohjois-Pohjanmaan kylät -sivustolla https://www.ppkylat.fi/alarannan-kylailta-8-6-2/